Tuesday 7 February 2012

Tinctuur maken: zo doe je dat

Rondom Kerst vertelde ik in dit bericht hoe ik wortels opgroef en schoonmaakte om er tinctuur van te maken. Een tinctuur is een uittreksel van een kruid in alcohol. In dit geval heb ik de wortel van Moerasspirea kleingesneden en in een schone jampot gedaan. Toen heb ik er wodka bijgedaan. In Nederland zou ik graanjenever hebben gebruikt, hier heet dat zelfde product wodka! Ik heb er zoveel bijgedaan, dat de wortelstukjes genoeg ruimte hebben om te 'zwemmen' en goed onder staan. Want alles wat boven de alcohol uitkomt, kan gaan schimmelen.
Nadat de tinctuur bijna anderhalve maand in de kast heeft gestaan, zeef ik hem uit. Ik gebruik een glazen maatbeker, zodat ik kan zien hoeveel tinctuur er na het zeven uitkomt. Verder een zeef en een schoon stuk oud laken. De procedure is heel eenvoudig: ik keer de pot om boven de zeef en de tinctuur loopt de maatbeker in!
Zoals je kunt zien is de tinctuur prachtig helder en diep rood van kleur. Ik probeer zoveel mogelijk de alcohol uit de doek met kruiden te persen. Er schijnt zoiets te bestaan als een tinctuurpers, maar die heb ik (nog) niet.
De tinctuur doe ik daarna in een schone pot met etiket en berg ik weer op in de kast, uit het licht.
Moerasspirea (Filipendula ulmaria) groeit op vochtige plekken. De creme-witte bloemen zien er vrij luchtig uit en verspreiden een zoete lucht. Insecten zijn er gek op! De wortels laten een heel ander beeld zien: ze vormen een taaie mat, waar je bijna niet in komt met je spade!
Net als Wilg bevat Moerasspirea salicylate zouten. Deze werken pijnstillend en ontsteking remmend. In de 19e eeuw is hieruit het acetylsalicylzuur ontwikkeld, dat aspirine werd genoemd, naar de oude Latijnse naam van Moerasspirea, Spiraea. Aspirine werkt prima, zoals we weten, maar kan maagproblemen geven. Dat is bij Moerasspirea niet het geval. Daar zitten namelijk ook stoffen in die verzachtend werken op het maagslijmvlies en zelf goed helpen tegen brandend maagzuur. Het verlicht niet alleen pijn, maar heeft nog een bonus: het helpt het lichaam urinezuur en oxaalzuur kwijt te raken. Daarom wordt het ingezet bij gewrichtspijnen die te maken hebben met verzuring, zoals reumatische aandoeningen en jicht.

In dit geval gebruikte ik dus de wortel voor tinctuur. In de zomer zal ik ook tinctuur van de bloemen maken en beide samenvoegen. Je kunt ook thee zetten met de (gedroogde of verse) bloemen. De smaak is vrij sterk, dus doe er niet teveel van in een mengsel.

8 comments:

Spaarmoeder! said...

Het is eigenlijk heel makkelijk, maar de meeste mensen kopen het dan toch liever van Hooy of Vogel. Zo zonde, want zelf maken gaat ook prima. Leuk dat je het laat zien, inspirerend!

Zem said...

Duidelijke omschrijving hoe het moet.Goed om nog eens te horen, 't is inderdaad niet zo moeilijk.

Henriëtte said...

Ik heb een vraagje, misschien weet u het antwoord. Ik heb in Februari en maart twee tincturen gemaakt die in het vergeethoekje zijn geraakt..ze zijn dus nog niet gezeefd. moet ik deze bereiding nu verdunnen of erger weggooien omdat ze te sterk is geworden? Dank voor uw antwoord..

Unknown said...

Als alles goed onder alcohol heeft gestaan is het waarschijnlijk nog prima! Mijn tincturen staan soms ook maanden...

Henriëtte said...

Ok erg bedankt..ik ga ze nu meteen zeven en in flessen doen. Het is tinctuur van wilg en van pau d`arco. Ook heb ik pas kamille op eau de vie gezet.
Het is werkelijk super zelf de tinctuur te maken, we gebruiken kruiden uit eigen tuin en eau de vie van eigen stook..

Unknown said...

Klinkt geweldig!

Dory said...

Wanneer je tinctuur maakt van bloemen, moet je deze dan eerst drogen alvorens ze in de jenever te zetten?

Unknown said...

Nee hoor, die gaan er vers in. Bij olie is het anders, dan kun je soms beter de bloemen eerst drogen, omdat ze anders kunnen gaan schimmelen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...