Thursday 9 February 2012

Veldkers: een gezond en lekker onkruid

Dit onkruidje, Veldkers (Cardamine hirsuta), zie je op het moment veel. Het heeft de speciale eigenschap om te gaan ontkiemen als het kouder wordt en te groeien in de winter! Dat is mooi, want het is ook een eetbaar plantje. En op het moment groeit er niet zoveel eetbaars. Als een telg van de kruisbloemen-familie (net als tuinkers, pinksterbloemen en alle soorten kolen) heeft het een mild peperige smaak, net lekker! Het is een van de allereerste wilde planten die je in het voorjaar kunt eten. Gewoon uit de grond tillen, wassen, worteltjes eraf snijden en door de salade. Gezond is het ook nog: vers uit de tuin en vol vitamine C!

6 comments:

Kniepertie said...

Nou jaaa, dat spul trek 'k er altijd uit als zijnde 'zwaar onkruidig'
Vanaf nu dus niet meer!
groet

Spaarmoeder! said...

Hmmm heb het hier ook overal verwijderd!

Geerte said...

Ik heb hem nog niet gezien! Ik zal eens op zoek gaan, ik ben wel toe aan wat frisse groene blaadjes :D

BLOGbeheerder Petra de Jong said...

Een wat late reactie, ik zie hem nog niet hier, maar is dit nu hetzelfde plantje dat ook wel Vroegeling wordt genoemd?
Zo ja, dan heb ik dit voorjaar elke dag gratis een lekker hapje door de sla!

BLOGbeheerder Petra de Jong said...

Is dit het plantje dat ook wel VROEGELING wordt genoemd? Ik heb het hier nog niet gezien, maar ik geloof dat hij er wel zit aan te komen.

Unknown said...

@ Beppe Peetje: ik heb even gegoogled: vroegeling is een ander plantje. Die zie je op het moment ook veel, vaak naast de veldkers.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...