Thursday 3 June 2010

Recycle je sappakken: maak een dak!


Hugo is bezig het dak van ons composttoilet op de volkstuin waterdicht te maken met sappakken. We hebben dit eerder in Schotland gezien. Emma, die we daar troffen, leefde met haar zoon en meerdere paarden en pony's in een bos met veel zelfgemaakte bouwsels. Ze vertelde ons, dat zo'n dakbedekking wel zeven jaar meegaat. Het zwakste punt zijn niet de pakken zelf, maar de nietjes waarmee ze vastzitten!

Je neemt pakken van sap of houdbare melk, die zilverachtig zijn aan de binnenkant. Deze zijn sterker dan de pakken van bijvoorbeeld gewone melk en yoghurt. Je knipt ze zo open, dat de eventuele plastic tuit helemaal aan de zijkant zit. Aan de beide zijkanten knip je een ronding uit. Zo ben je ook de tuit kwijt. Dan niet je ze zodanig over elkaar heen, dat ze elkaar flink overlappen. Je hebt heel wat pakken nodig! Op de bovenste foto kun je zien hoe Hugo het gedaan heeft.

Ik zou er niet meteen het dak van mijn huis mee dekken :), maar voor kippenhokken, paardenonderkomens, tuinschuurtjes, duiventillen of vogelhuizen is het heel geschikt!

12 comments:

Kelly - Ma vie en vert said...

Wauw, wat een goed idee!

Teunie said...

Dag Eveline,
Ik had een vraag gesteld bij jouw logje over de aardappels in autobanden. Maar ik weet niet, of je daar nog leest. Ik zag geen e-mailadres bij jouw profiel. Dus probeer ik het zo nog eens :-). Ik wil me gaan oriënteren op meer rendement uit m'n kleine tuin en lees je logjes met veel interesse.
Hartelijke groeten van Teunie (eenvoudigleven)

Unknown said...

@ Teunie: sorry, erg druk geweest met mijn studie! Ik kom er vandaag of morgen op terug in een blog. Gewoon planten in twee gestapelde autobanden met grond of compost kan prima, en er zijn meer mogelijkheden...

Yolanda Elizabet Heuzen said...

Wat een goed idee, dat kende ik nog niet. Zo zie je maar dat ook lege melkpakken nog van pas komen.

Leuke blog heb je.

groetjes,

Yolanda

Monique said...

Weer zo'n giga-idee zeg! Wij hebben nog steeds geen enkel schuilplankje op ons huisje... wie weet kan ik manlief hier mee over de streep krijgen?

Dank voor je tip!

Anonymous said...

Super zeg. Als ik zulke dingen lees ga ik onze wegwerpmaatschappij nog net wat gekker vinden!

Leuk onderwerp weer :D

Natasja said...

Heerlijk, zo'n geweldig nuttige toepassing voor lege pakken!!!
Ik vind je site bijzonder inspirerend.



Groetjes, Natasja

Natasja said...

Hmmm,

Ik dacht net al een reactie geplaatst te hebben, maar goed, ik ben semi-digibeet ;)

Ik vind het geweldig dat je zo'n nuttige toepassing hebt gevonden voor lege pakken!! Bijzonder inspirerend. Dank je wel.

Natasja

atelierlemlem said...

Ja, lege pakken, dat zijn mij een doorn in het oog...hier is er mindstends één per dag leeg en die gooi ik dan weg. Maar ondertussen bedenk ik dan naarstig wat ik daar allemaal mee kan doen...
Nu heb ik hetvolgende experimentje uitgevoerd;
de onderkant van het pak af snijden, ongeveer 10 centimeter vanaf de bodem. Schoonmaken en klaar voor gebruik! Welk gebruik? Je kunt met zo'n bakje natuurlijk van alles doen, maar ik gebruik ze als voederbakjes in de vogelkooien en als nestbakjes voor de zebravinkjes. En die slapen en leggen er eitjes in, dus experiment geslaagd! Bakjes vies? Gewoon afwassen of een niewe maken. Je kunt ze ook als snackbakjes gebruiken voor buitenscharrelende kinderen, om restjes in te bewaren e.d.
Ik hoop nog meer ideetjes te krijgen!

Anonymous said...

Een ander nieuw leven voor een leeg sappak is er een portemonnee van maken. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=zRKGNFsEHYs&feature=related

Groeten van Sanne

Anne Marie van Dam said...

Een vraagje over het dak van lege sappakken: heb je al ervaring hoe lang het mee gaat? En valt het uiteen in 100000 kleine stukjes plstic, of kun je het weer netjes verwijderen?

Unknown said...

Dag Anne Marie! Ik weet niet hoe het is afgelopen met het spaken dak omdat we inmiddels verhuisd zijn. Volgens mij zit het er nog gewoon op. Achteraf heb ik begrepen dat het wat lekte en dat de pakken meer overlap moeten hebben. Ik neem aan dat je de pakken vervangt als ze duidelijk beginnen te verouderen, dus voordat ze verkruimelen :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...