Monday 26 April 2010

Flessen beschermen tegen slakken



Behalve wc-rolletjes gebruik ik ook nog ander afval in de tuin: plastic flesjes. Ik koop ze zelf niet meer, maar ze zijn volop langs het fietspad te vinden. Ik heb al veel mensen verbaasd door ze op te rapen :). Thuis gekomen spoel ik ze uit, knip of snijd de bodem eruit, haal het etiket eraf en gooi de dop in de afvalbak. Dan gaan ze in de tuin op pas geplante groentetjes. Op de bovenste foto zie je de peterselie die ik vanmorgen plantte. De flesjes beschermen goed tegen slakken en werken bovendien als een kleine kas. Zodra de planten wat groter zijn, redden ze zich meestal wel als er een slak (of twee...) langs komt.

Onderstaand wat grotere flessen op net geplante broccoliplantjes. Echt mooi is het niet, maar het werkt wel. Het witte poeder dat je op de grond ziet, is tarwemeel, waar een beestje in was gekomen. Ik heb het in de tuin gestrooid als voer voor de wormen, die er dan weer plantenvoeding van maken. Geleerd van veganistisch boer Jan van Arragon van de Bioakker.

4 comments:

Patrick said...

Wat een goede tip. Ik had er wel al aan gedacht, maar nooit beseft dat je de flesjes inderdaad langs de weg kan vinden. (Wat erg triest is eigenlijk, maar goed.)

Ik ga het zeker proberen! Eigenlijk al te laat, want ik heb pas vriesschade opgelopen. Zou ik dat hebben kunnen voorkomen met zulke flesjes?

Patrick

Unknown said...

Ja, dat denk ik wel. Ze geven een behoorlijke bescherming!

Mrs. J. said...

Ooh... da's listig!
Ik ga onmiddellijk flessen zoeken voor als mijn dahlia's boven de grond komen!

Frugal living said...

Goed idee! Mijn grotere courgetteplanten zullen niet passen maar de broccoli wel. En langs mijn fietspad liggen heel veel flesjes, echt heel veel. Twee vliegen in één klap. Dank je voor de tip.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...