Tuesday 15 December 2009

Voeding: wat wel en wat niet?

Hoe meer ik me verdiep in voeding, hoe beter ik zie dat goede voeding essentieel is voor je gezondheid. Heel veel ziektes hebben een link met (verkeerde) voeding. Tegelijkertijd raak je als consument het spoor behoorlijk bijster: is yoghurt nou goed of niet? Is vlees moeilijk verteerbaar en verzurend, of is het essentieel voor het behoud van een goede gezondheid? En dan: wat voor de een goed is, valt helemaal verkeerd bij de ander.

Ik heb geleerd dat als ik wil weten wat bij mij past, ik ook gewoon bij mezelf te rade kan gaan. Hoe voelt het als ik iets gegeten heb? Word ik er energiek van of moe? Voel ik me licht of juist vol? Heb ik het echt geproefd, gevoeld in mijn mond, ervan genoten? Ook kun je de volgende test doen: tel een minuut je hartslag en schrijf het aantal slagen op. Eet datgene, waarvan je je afvraagt hoe je erop reageert. Meet dan na een half uur opnieuw je hartslag. Is die nu sneller, bijvoorbeeld vijf slagen of meer, dan heeft je lichaam moeite dat voedingsmiddel te verteren.

2 comments:

L. said...

Helemaal mee eens, ik kom er ook steeds meer achter dat goede voeding essentieel is.
Ik heb een aantal jaren geleden een chronische darmontsteking gekregen en heb daar medicijnen voor. Nu eet ik steeds meer vegetarisch, wel vis en af en toe kip. Ook drink ik geen gewone melk meer, maar sojamelk. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar het gaat stukken beter met mijn gezondheid en ik gebruik de medicijnen nog maar af en toe.

groetjes,
Lilian

Unknown said...

Super, Lilian!

Zeg, ik heb je op mijn bloglijst gezet, wil dat misschien andersom ook doen?

Dank je!
Eveline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...