Sunday 22 November 2009

Melkzuur inmaken

Ik had me voorgenomen helemaal niets te gaan doen vandaag - onzin natuurlijk - maar nog in ochtendjas bedacht ik dat ik wat groente melkzuur wilde inmaken. Melkzuur inmaken is in onbruik geraakt, wat jammer is, omdat het de enige manier van conserveren is, waarbij je aan voedingswaarde wint in plaats van verliest. Het procédé is eenvoudig: je snijdt of raspt de groente, mengt met zout en wat melkwei, doet het in een glazen pot met klikklak deksel en zet het op een warme plek. De melkzuurbacteriën, die in de groente zelf zitten, maar ook in de wei, zetten de suikers om in meer melkzuur. Daardoor worden de groentes zuur en dus houdbaar. Zuurkool wordt ook op deze manier gemaakt. Het zout wordt toegevoegd om te zorgen dat de groentes niet bederven zolang er nog te weinig melkzuur is gemaakt. Ik dacht altijd dat dit alleen kon in een groot stenen vat, maar het gaat ook prima in wat grotere glazen potten.

Ik maakte twee potten: één met wortel en gember en één met rode kool, ui, appel, kruidnagel en laurierblad. Ik ga ze op zolder zetten, bij de verwarmingsketel. Na een paar dagen moeten ze dan koeler en over een week of zes zijn ze klaar. Wordt vervolgd!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...